Ucapan Innaa Lillaahi Wainnaa Ilaihiroji’uun

Didahului dengan salam mengiringi hari Jumaat yang penuh berkat dan mulia.
Assalmu’alaikum warohmatullaahi wabarokaatuh buat sahabat-sahabat sekalian.

Apabila mendengar sesuatu berita kematian orang-orang Islam, ucapan yang sering diucap atau sebati dengan jiwa kita ialah “Innaa Lillaahi Wainnaa Ilaihiroji’uun”.

Dalam pada itu cuba kita perhatikan bagaimana reaksi kalangan kita bila menerima berita, perkhabaran atau kejadian tidak baik yang selain daripada kematian.

Antara kita ada yang lebih teruja untuk mengetahui lebih lanjut dengan mengemukakan persoalan seperti “dimana?”, “bila?” dan sebagainya sehingga kita terlupa apa dulu sepatut diucapkan.

Atau adakah kita ingat ucapan itu dikhususkan untuk hal-hal kematian sahaja?

Sebenarnya perkara ini jelas dinyatakan di dalam al-Quran yang mengingatkan kita supaya mengucapkan kalimah ini apabila ditimpa sebarang musibah.

Ia bukan untuk hal-hal kematian sahaja. Ucapan “Innaa Lillaahi Wainnaa Ilaihiroji’uun” adalah untuk menyambut sebarang perkhabaran atau kejadian tidak baik yang datang atau menimpa kita.

Saya juga sering terlupa. Saya menyatakan hal ini adalah untuk peringatan buat diri saya dan sahabat-sahabat sekalian kerana ingat-mengingatkan itu adalah bermanfaat untuk orang-orang beriman.

Wallaahu ‘a’lam.

1 comments

Tinggalkan komen