Bertaubat dan Mengambil Pengajaran Daripada Kesalahan dan Dosa

Assalaamu’alaikum w.bt.

Sahabat suarataqwa yang dikasihi Allah s.w.t sekalian.

Baginda Nabi saw adalah Pesuruh dan Hamba Allah yang maksum. Baginda dipelihara daripada melakukan kesalahan dosa. Baginda adalah insan Kamil atau sempurna.

Tetapi kita adalah manusia yang tidak sempurna. Manusia mana yang tidak sempurna ini yang tidak melakukan kesalahan dan kesilapan?

Kewujudan atau kehadiran kita sebagai insan di muka bumi ini adalah atas asbab kesilapan, kesalahan dan dosa yang telah dilakukan oleh Datuk Nenek kita dahulu iaitu Baginda Nabi Adam a.s. Baginda melakukan kesalahan melanggar larangan Allah swt adalah semasa berada di dalam syurga Allah swt.

Apatah lagi kita insan lemah. Dalam menjalani kehidupan di dunia yang penuh tipu daya dan pancaroba ini sudah pasti mendedahkan kita akan terlakunya kesalahan dan dosa.

Tetapi Allah swt Tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang tidak sekali-kali membiarkan hambanya begitu sahaja setelah melakukan dosa. Allah swt membukakan pintu keampunanNya kepada hamba-hambanya yang bertaubat.

Selain itu, kita perlu bermuhasabah diri bagi merenung akan setiap kesalahan yang dilakukan kerana di dalamnya terkandung banyak pengajaran bagi mereka yang ingin berfikir.

Semoga Allah swt menjadikan kita semua orang-orang yang bertaubat daripada kesalahan dan dosa kita serta menjadikan kita orang-orang yang berakal yang dapat mengambil iktibar atas kesalahan kita.

Aamiin.

Wallahu ‘a’lam.

  1. Tinggalkan komen

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: