Hak Mengerjakan Solat Sunat Qobliah

Setiap sesuatu mempunyai hak yang diperuntukkan. Hari ini mari kita berbicara sedikit mengenai tempoh antara azan dan solat jemaah.

Di sesetengah masjid tidak mempunyai standard tempoh masa tertentu yang diperuntukkan antara selepas azan dan permulaan solat.

Tetapi ada pula di sesetengah masjid, seperti Masjid India, Kuala Lumpur, terdapat tempoh masa tertentu yang diperuntukkan antara selepas azan dan permulaan solat bagi setiap solat fardhu berjemaah. Tempoh masa ini adalah bagi memberi ruang kepada para jemaah mengerjakan amalan solat sunat sebelum (suant qobliah) kerana amalan ini adalah sunnah baginda Nabi saw.

Mengerjakan solat sunat qobliah adalah hak para jemaah. Ia adalah sunat yang diberatkan (sunat muakkad). Menyegerakan solat berjemaah sesudah selesai azan dengan tanpa memberikan ruang masa yang sepatutnya adalah terjatuh dalam tidak menunanaikan hak.

Apatah lagi masa yang diberikan tidak konsisten. Sebagai contoh kadang-kadang 5 minit atau kadang-kadang 10 minit, bergantung pada bilangan jemaah yang ada pada masa itu.

Tetapi mengambil contoh amalan di Masjid India KL, para jemaah dapat melaksanakan solat sunat sebelum dengan tenang kerana tempoh masa yang dberikan adalah konsisten dan tertulis di papan tanda pada satu di sudut tertentu di dalam masjid.

Jadi betapa baik dan bermanfaatnya kepada para jemaah setempat dan umat Islam amnya sekiranya setiap masjid dan surau khususnya di Malaysia masing-masing menetapkan tempoh masa tertentu secara konsisten antara sesudah azan dan permulaan solat.

Ia bukan hanya sekadar memberi ruang yang selesa untuk para jemaah mengerjakan solat sunat qobliah tetapi menunjukkan bahawa pengurusan masjid faham akan solat sunat qobliah adalah amalan sunnah Nabi saw yang penting.

Semoga kita mendapat taufiq dan hidayah Allah saw agar mengamalkan solat sunat qobliah dan ba’diah dalam pelaksanaan solat jemaah kita. Aamiin.

Wallahu ‘a’lam.

  1. Tinggalkan komen

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: