Kebersihan Hati

Kekotoran pada sehelai kain yang putih mudah dan jelas sekali untuk dilihat. Jika tiada kekotoran maka kain yang putih akan jelas bersihnya.

Tetapi bagaimana untuk kita melihat kekotoran hati? Bagaimana pula menyuci kekotoran hati dan menikmati kebersihannya?

Perasaan dengki dan dendam adalah antara petanda hati telah dijangkiti kekotoran. Begitu juga bermacam-macam lagi sifat buruk dan keji (mazmumah) yang apabila bersarang di dalam hati akan terzahir dalam bentuk perbuatan yang dilakukan sama ada kita sedar atau tidak.

Kadang-kadang kelakuan buruk disebabkan kekotoran hati senang sekali boleh dilihat umpama kekotoran yang terkena pada sehelai kain putih.

Sesetengah keburukan yang lain pula hanya boleh nampak bila kita melihat dengan mata hati dengan ilmu yang bersandarkan Al Quran dan Hadis (sunnah).

Kain putih akan ada harganya jika ia bersih dari kekotoran. Jika ada kekotoran ia perlu dibersihkan terlebih dahulu.

Begitu juga dengan hati. Hati yang bersih sahaja yang akan terselamat dari siksaan api neraka. Kerana hati yang kotor adalah api neraka terlebih dahulu digunakan untuk membersihkannya. Demikian sekiranya seseorang kembali kepada Allah s.w.t dalam keadaan hati yang kotor. Nauzubillahi minzaalik.

Manakala satu daripada kewajipan seorang muslim semasa hayatnya ialah menyucikan hati daripada kekotoran sehingga kembali kepada Allah s.w.t dengan hati yang bersih, hati yang sejahtera, atau disebut sebagai jiwa yang tenang dengan Allah s.w.t redha kepadanya sebagai hamba.

Marilah sama-sama kita bermuhasabah menilai tahap kebersihan hati kita semoga dengan itu akan terbuka jalan untuk kita berusaha dan bermujahadah membersihkan hati. Sesungguhnya usaha membersihkan hati adalah bertentangan dengan kehendak hawa nafsu yang sememangnya lebih cenderung dan gemar kepada keseronokan.

Wallahu a’lam.

  1. Tinggalkan komen

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: