Kelebihan menjaga solat fardhu

Solat fardhu lima waktu perlu dijaga dengan bersolat pada awal waktu dan berjemaah di masjid atau di surau terutama bagi golongan lelaki. Amalan ini adalah satu sunnah Nabi s.a.w yang besar dan perlu diberikan keutamaan.

Solat fardhu secara berjemaah adalah lebih baik dan lebih disukai Allah s.w.t daripada solat bersendirian. Ganjaran pahalanya juga lebih besar.

Jika kita terlalu sibuk dengan kerja harian sehingga pembahagian masa untuk keluarga dan keperluan harian yang lain sudah tidak teratur, cuba semak adakah kita menjaga solat fardhu atau bagaimana?

Sebenarnya mengerjakan solat fardhu berjemaah pada awal waktu boleh mengatasi masalah pengurusan masa dan urusan kehidupan harian kita. Orang yang istiqomah dengan solat berjemaah akan lebih teratur hidupnya.

Ia secara langsung dapat mengatasi masalah kesuntukan masa untuk keperluan diri dan keluarga. Semoga kita dapat sama-sama menjaga solat fardu secara berjemaah pada awal waktu dan dapat menjalani kehidupan yang tenang dan bahagian dalam mentaati perintah Allah s.w.t.

Aameen.

  1. Tinggalkan komen

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: