Bantulah Perniagaan Sesama Muslim

Assalamu’alaikum w.b.t.

Bertemu kembali. Apa khabar? Harap kita semua dalam keadaan sihat wal-afiat dan dilimpahi Rahmat serta Keredhaan Allah S.W.T.

Saudara, kekuatan agama Islam dalam sesebuah negara ada kaitan dengan kekuatan ekonomi orang-orang Islam di negara itu.

Tapi hari ini kebanyakan umat Islam masih tidak mengambil berat hal-hal untuk membantu perniagaan golongan seagama. Kita berperasaan semacam tidak kisah akan perkara ini.

Kita lebih senang dan selesa membeli-belah dan berbelanja di kedai-kedai orang-orang bukan Islam, hatta sesetengah mereka adalah anti-islam. Kita masih tidak kisah, terus setia mengunjungi kedai mereka saban waktu.

Sedangkan masih terdapat kedai-kedai dan perniagaan orang Islam yang ada menjual barangan yang kita perlukan. Mungkin lokasinya agak jauh sedikit atau harga yang lebih sedikit tinggi.

Dengan alasan dangkal itu (kepetingan diri dan jangka masa pendek) kita lebih suka tidak membeli di kedai-kedai orang-orang yang sebangsa atau  seagama dengan kita.

Lebih teruk lagi di sesetengah tempat, terletak kedai orang Islam dan bukan Islam sebelah-menyebelah. Tapi sayang sejuta kali sayang, kedai yang bukan Islam tadi dipenuhi oleh pengunjung setia terdiri daripada orang-orang Islam, manakala kedai orang Islam di sebelah pula lengang sekali, sunyi-sepi, sedangkan barangan yang dijual tidak kurang banyaknya.

Itulah sikap kita. Bila darurat dan dalam kesusahan, adakah pemilik kedai bukan Islam yang akan menolong kita? Atau pemiliki kedai yang kita ‘pulau’kan itu akan sanggup bermandikan darah demi membela bangsa dan agama.

Sedarlah sedikit, jangan kerana perbezaan harga 10 sen dan 20 sen, maka kita sanggup membelakangkan saudara seagama dengan kita berniaga. Padahal jika perniagaan mereka maju, kita juga yang dapat tumpang senang kerana setidak-tidaknya mereka akan membayar zakat perniagaan dan wang zakat itu akan diagihkan pula kepada golongan miskin Islam.

Tetapi kita sengaja tidak mahu fikirkan hal itu. Kita lebih suka kayakan orang lain kerana mahukan kesenangan yang sementara. Memang kita rasa senang, tetapi kesenangan yang kita cuba nikmati itu sebenarnya menjadi penyebab kepada kesusahan buat anak-cucu kita pada masa akan datang.

Dari itu, saya menyeru kepada diri saya sendiri dan sahabat-sahabat sekalian agar mengambil berat hal ini dan utamakanlah perniagaan serta barangan buatan orang-orang Islam dengan itu mudah-mudahan dapat membantu meningkatkan ekonomi orang Islam, sekali gus membantu meningkatkan kekuatan Islam di bumi bertuah ini.

Sekian, buat kali ini. Wassalam.

  1. Tinggalkan komen

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: