Budaya Pembesar Suara

Sekarang ini boleh dikatakan kebanyakan masjid dan surau menggunakan pembesar suara untuk memperdengarkan azan masuk waktu solat.

Dengan suara azan yang dapat didengar lebih jelas, ramai berpendapat ia dapat menarik orang Islam datang mengerjakan solat berjemaah di masjid atau surau.

Ada yang faham lebih kuat suara azan melalui pembesar suara lebih bagus. Ada sesetengah surau dan masjid tidak bersikap prihatin dengan menetapkan tahap ketinggian bunyi (volume) sehingga menyakitkan telinga penduduk setempat.

Ia sudah jadi seperti memekak. Bukan oran bukan Islam sahaja, malah orang Islam sendiri pun rasa terganggu sebab bunyi pembesar suara terlalu kuat.

Sehingga pada waktu subuh azan yang dilaungkan mengejutkan bayi-bayi dan anak-anak kecil yang sedang nyenak tidur. Dengan sebab itu ibu dan ayah bayi berkenaan terganggu daripada persediaan untuk solat subuh awal waktu kerana terpaksa menguruskan bayinya.

Tidakkah mereka yang dipanggil AJK surau atau masjid terfikir akan perkara ini?

Kini memperdengarkan suara azan melalui pembesar suara di masjid-masjid dan surau-surau telah merosakkan kemurnian agama Islam kerana kejahilan tentang kehalusan Islam oleh mereka bergelar AJK surau.

Tanpa memikirkan masalah orang lain, tahap bunyi pembesar suara dikuatkan setakat yang mereka suka. Inikah yang disuruh oleh Islam? Inikah yang diajar oleh Junjungan Besar kita Nabi Muhammad S.A.W?

Inilah yang dikatakan kabur dalam cahaya. Pergi ke masjid dan berjubah tetapi tidak dapat membezakan apa yang baik dan apa yang tidak baik.

Padahal hati yang bersih yang terbit daripada amalan agama yang ikhlas dapat mengerti mana yang buruk dan baik. Hati yang bersih dapat melihat kebenaran biarpun berada dalam suasana gelap dan kelam masyarakat.

  1. #1 by Tanpa Nama on November 11, 2012 - 11:30 pm

    Setuju sangat2

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: